Kennis kan het functioneren van medewerkers en organisatie sterker maken. Om kennismanagement en de daarbij behorende kennisdeling effectief in te voeren, is een zinvolle bijdrage van HRM nodig. Een voornaamste taak van de HRM afdeling is dan ook het bevorderen van kennisdeling binnen een organisatie. Helaas slaagt nog niet elke organisatie daarin. In deze blog noemen we de valkuilen. Ook noemen we de belangrijke bijdrage die HRM kan bieden aan kennismanagement.

Kennisdeling wordt alsmaar belangrijker

Kennis wordt steeds meer gezien als de motor van de economie, en dus ook die van organisaties. Dat heeft verschillende redenen. Allereerst, op verschillende niveaus in de organisatie worden er concepten, modellen en ideeën bedacht. Ten tweede werken medewerkers steeds meer in projectverband, wat extra beroep doet op goed kennismanagement en kennisdeling. Als laatste zullen er in elke organisatie regelmatig medewerkers met ontslag of pensioen gaan. Dat kan een groot verlies aan kennis kan betekenen.

HRM inbreng onmisbaar

HRM speelt een belangrijke rol in kennismanagement. Denk aan het zorg dragen voor de verdeling van kennis en de ontwikkeling van medewerkers. Kennismanagement zonder ontwikkeling en opleiding van het personeel is als een gebouw zonder fundament. Door een continu leerproces kan verdere verbetering van kennis worden bereikt.

HRM valkuilen

Er zijn verschillende valkuilen die kennisdeling of kennismanagement bemoeilijken.

  1. Zowel HRM als de medewerkers moeten de noodzaak van kennisdeling inzien. Medewerkers zien die noodzaak niet altijd in. Zo kan hij van mening zijn dat kennisdeling de machtspositie verzwakt. Omdat kennisdeling hierdoor wordt tegengehouden, kan het beheren van deze kennis als ‘concurrentievoordeel’ tussen collega’s onderling worden gezien.
  2. Een tweede valkuil kan zijn dat kennisdeling vanuit verschillende disciplines in een organisatie een ingewikkeld proces kan zijn. Medewerkers die kennis beheren hebben namelijk niet van elk onderwerp verstand. Zo hebben HRM-ers weinig kennis hebben van processen in de organisatie.
  3. Een laatste valkuil kan zijn dat medewerkers niet gemotiveerd zijn om te leren. Bijvoorbeeld wanneer hij denkt dat het onderwerp geen voordeel gaat opleveren, of dat het tijdverspilling is.

Hoe kan HRM bijdragen?

Dus wat is de belangrijkste bijdrage van HRM aan een succesvolle implementatie en continuering van kennismanagement? Dat is het waarderen en stimuleren van het spreiden en delen van kennis. Daarbij kan men verschillende HRM-instrumenten inzetten. Denk aan functioneringsgesprekken waarbij je het verbeteren van kennisdeling bespreekt. Of een werkoverleg waarbij je de bruikbaarheid van de kennis bespreekt. Ook is het belangrijk om bij de werving van personeel rekening te houden met de wil om kennis intern te delen.

Staat kennismanagement en kennisdeling centraal in bovenstaande HRM-instrumenten? Dan is het van belang om ook in overige HRM-activiteiten de nadruk te leggen op het ontwikkelen van kennis. Denk aan trainingen, selecties en beloningen. Hierdoor wordt niet alleen het ‘menselijk kapitaal’ van jouw organisatie versterkt, maar ook het onderscheidend vermogen.