Verhoog de tevredenheid onder medewerkers en klanten

RITHM is gebaseerd op zelforganisatie. Door de jaren heen heeft RITHM diverse producten ontwikkelt die zelforganisatie mogelijk maken. Zelforganisatie verhoogt de productiviteit en verantwoordelijkheid van personeel.

Wat is zelforganisatie?

Wanneer er in een chaotisch proces spontaan structuren ontstaan, kun je spreken van zelforganisatie. In dat geval structureren medewerkers zelf het werk, zonder directe tussenkomst van managers. 

Zelforganisatie komt in verschillende bedrijfstakken voor. Een bedrijfstak waar het op grote schaal wordt toegepast, is de zorg. Binnen de meeste organisaties bepalen de verzorgenden in samenspraak met de cliënt wat voor verzorging nodig is. 

Vaak wordt gedacht dat het zelf indelen van werkzaamheden leidt tot het risico dat er uiteindelijk niks wordt gedaan. Het tegendeel is waar. Zelforganisatie en de verantwoordelijkheid die het met zich meebrengt zorgen juist voor een hogere productiviteit en klanttevredenheid.

Responsive Image

De kracht van zelforganisatie

De kracht van zelforganisatie is dat het zich zowel op organisatiedoelen als op individuele doelen richt. Zelforganiserende teams ervaren daarom verbeteringen op verschillende vlakken. De voordelen van zelforganisatie zijn:

  1. Bespaar kosten 

    Medewerkers organiseren zelf het werk, waardoor minder overhead nodig is. Minder overhead betekent minder kosten. 

  2. Houd medewerkers scherp en betrek persoonlijke doelen

    Een kern van zelforganisatie is dat het ‘waarom’ van de organisatie duidelijk is bij werknemers. Medewerkers worden in staat gesteld te denken op een manier die hun persoonlijke doelen en die van de organisatie samenbrengt. Dit zorgt voor alignment tussen persoonlijke doelen van medewerkers en organisatiedoelen. 

  3. Verhoogde intrinsieke motivatie medewerkers

    Bij zelforganisatie worden medewerkers uitgedaagd zelf te plannen en elkaar scherp te houden. De vrijheid en autonomie verhogen de intrinsieke motivatie van medewerkers.  

  4. Hogere client-/klanttevredenheid

    In organisatiedoelstellingen wordt de klant vooropgesteld. Dankzij zelforganisatie kunnen deze doelstellingen makkelijker worden behaald, wat resulteert in hogere klanttevredenheid.

  5. Verhoogde productiviteit

    Doordat doelen duidelijk zijn, worden alleen die taken uitgevoerd die helpen bedrijfsdoelen te realiseren en de klantentevredenheid te verhogen. Taken die geen toegevoegde waarde hebben, worden vermeden door medewerkers. Dit leidt tot hogere productiviteit.

Jouw zelforganiserend vermogen optimaliseren?

 

Het is goed om regelmatig stil te staan bij de manier van organiseren. Vraag jezelf eens af of de huidige manier van organiseren de organisatiedoelstellingen behaald. Wij helpen je graag op weg. Vul onderstaand contactformulier in!

Zelforganisatie oplossingen

Wij geloven in het zelforganiserende vermogen van organisaties. Door gebruik te maken van de kracht van personeel kun je administratieve werkzaamheden minimaliseren, kosten besparen en taken en processen automatiseren. Als IT-partner hebben wij diverse oplossingen ontwikkelt die het zelforganiserende vermogen optimaliseren.

Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image

RITHM Kennisbank

​​In de RITHM Kennisbank bundel je alle kennis uit je organisatie samen in één portaal. Met deze kennisbank ben je slimmer dan je allerslimste collega.

SAFE App

Bepaalde beroepsgroepen lopen tijdens hun werkzaamheden verhoogd risico op een noodsituatie of ongeval. Met de SAFE App en alarmknop sla je onopvallend alarm.

RITHM Plan App

Met de Plan App ga je zorgeloos aan de slag. De werkverdeling is vooraf duidelijk, je collega's zijn beter bereikbaar en de diensten aantrekkelijker. Zo richt je je weer op werk dat je leuk vindt.

Form

Zelforganisatie Form

Kunnen wij jou verder helpen?

Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Lees hier onze privacyverklaring

Text to Identify Refresh CAPTCHA