Hoe deel je een kennisbank in? Opzet in 3 stappen

Responsive Image

Ga jij of jouw organisatie werken met een kennisbank? Dan betekent dat enorm veel tijdbesparing. Om de kennisbank bruikbaar te maken voor de groep mensen die er uiteindelijk mee gaat werken, zul je de kennisbank eerst moeten invullen. In deze blog geven wij tips om in 3 stappen de inhoud van jouw kennisbank te organiseren zodat je een goed gestructureerde en overzichtelijke kennisbank krijgt! 

Aan de slag

 

Om het opzetten van de kennisbank wat makkelijker te maken, hebben we het onderverdeeld in een aantal stappen. 

1. Structuur

 

Het makkelijk vindbaar maken van informatie voorkomt tijdverspilling. In overleg met de ontwikkelaar van de kennisbank kun je een structuur uitwerken. Een eerste opzet kan je natuurlijk zelf maken, op papier bijvoorbeeld. Zet bijvoorbeeld alle juridische informatie bij elkaar, maar ook alle technische informatie. Zorg ervoor dat je net zoveel categorieën hebt uitgewerkt, totdat ieder stukje content onder kan worden verdeeld. 

2. Sub-categorieen

Nu je een aantal categorieën hebt uitgewerkt, is het tijd voor de volgende stap: sub-categorieën. Om snel informatie over een specifiek onderwerp te vinden, kun je de informatie die onder de bestaande categorieën valt, ook weer categoriseren. Blijf net zolang doorgaan, totdat je bij elk stukje informatie zeker weet dat het gemakkelijk gevonden gaat worden.

3.  Rolverdeling

De eerste opzet van jouw kennisbank staat klaar. Nu is het van belang om na te denken over de rolverdeling binnen jouw organisatie. Wijs de beheerders van de kennisbank aan, bepaal wie content gaat plaatsen en wie deze content gaat controleren. Je kunt er voor kiezen om voor iedere categorie van de kennisbank een expert aan te wijzen die de content plaatst over alles op dat gebied. Deze contentmanagers zetten grote hoeveelheden informatie om in makkelijk leesbare stukken tekst zodat deze goed te begrijpen zijn voor iedere doelgroep.

De kennisbank zorgt ervoor dat alle ingevulde content wordt omgezet tot eenzelfde design. Zo kunnen beheerders van de kennisbank eenvoudig informatie en kennis verschuiven, nieuwe artikelen en pagina’s aanmaken, bestaande informatie aanpassen etc. 

Kennisbank oplossingen

RITHM Netherlands heeft de kennisbank ontwikkelt om professionals te ondersteunen tijdens hun dagelijkse bezigheden. Zo kan men kennis creëren, kennis inzichtelijk maken en kennisoverdracht vereenvoudigen. Lees meer over onze oplossing op onze kennisbank pagina. Zo koos Stichting Rioned voor onze kennisbank om kennis toegankelijk te maken voor alle professionals. Lees de volledige praktijkcase hier.