Wat is kennismanagement en hoe profiteert jouw organisatie hiervan?

Responsive Image


Iedere organisatie beschikt over grote hoeveelheden kennis. Door de jaren heen wordt deze hoeveelheid alsmaar groter, en wordt het lastig om het overzicht te behouden. Toch is het van groot belang om zo efficiënt mogelijk kennis te delen met internen en externen. Zo komt je competitive advantage niet in gevaar. In deze blog vertellen we je alle ins en outs over kennismanagement en hoe jouw organisatie hiervan kan profiteren.

Wat is kennismanagement?

Kennismanagement is het proces waarbij kennis wordt gecreëerd, gedeeld, gebruikt en beheerd binnen een organisatie. Meerdere disciplines hebben betrekking tot kennismanagement, daarom verwijst het begrip ook wel naar een multidisciplinaire benadering. Dankzij effectief en efficient kennismanagement wordt kennis optimaal benut en wordt het bereiken van organisatiedoelstellingen reëeler. 

Waar gaat het mis?

In de praktijk komt het vaak voor dat organisaties niet slagen in het efficiënt managen van hun kennis. Toch speelt dit onderdeel een grote rol in het succes van een organisatie. Er spelen een aantal factoren mee:

1. Organisatie is niet goed op de hoogte van de kennisbehoefte van de doelgroep

Het in kaart brengen van de doelgroep en de daarbij behorende kennisbehoeftes is een uitdaging voor veel organisaties. Pas nadat je dit hebt gedaan, kun je onderzoeken welke kennis bij deze doelgroep past en hoe je deze het beste met hen kunt delen.

2. Belangrijke kennis gaat verloren

Een tweede probleem is dat kennis vaak onnodig verloren gaat. De focus ligt vooral op het delen van expliciete kennis, terwijl impliciete kennis van bijvoorbeeld werknemers veelal niet wordt gewaarborgd door de bestaande organisatiestructuren. Zo worden bepaalde ideeën en regels die medewerkers onderling hebben bepaald nergens opgeslagen. Zo gaat kennis onnodig verloren. 

3. Gebrek aan overzicht 

Een gebrek aan overzicht wordt veroorzaakt doordat kennis op meerdere plaatsen wordt vastgelegd. Zo worden er op intern niveau portals gebruikt, mails, maar ook social media kanalen zoals groepsapps. Dit zorgt voor een gebrek aan overzicht in kennis. 

Hoe kan jouw organisatie profiteren van kennismanagement?

Om jouw onderscheidende vermogen te vinden in kennis, is het van belang dat jouw kennismanagement proces waarde toevoegt voor de doelgroep. In deze 4 stappen leggen we uit hoe je een goede strategie toepast op de kennisdeling binnen jouw organisatie die de efficiëntie verhoogt. 

1. Bepaalde doelgroep en zijn kennisbehoefte

De belangrijkste stap is om te bepalen met wie je de kennis gaat delen. Je kunt je bijvoorbeeld richten op werknemers, maar ook op leden van jouw organisatie. Als je in beeld hebt wie jouw doelgroep is, kun je kijken naar de kennis die daarop aansluit. Intern is het vooral belangrijk dat iedereen op de hoogte is van dezelfde kennis. Extern is het belangrijk dat je weet wat voor content deze doelgroep verwacht, hoe hoog in kennisniveau is en wat voor soort content zij het liefst consumeren.

2. Content en structuur

Voordat je begint met het uitwerken van de content, is het interessant om eerst een overzicht te maken van de onderwerpen die je op de doelgroep(en) wilt overbrengen, passend bij hun behoefte. Nadat je dit hebt uitgewerkt, is het tijd voor het structureren van de kennis. Verdeel de onderwerpen bijvoorbeeld onder in thema’s, of verdeel ze onder in soort content. Houdt hierbij rekening met het feit dat content continu geupdate moet worden. Wijs daarom iemand aan die deze persoon dit voor zijn rekening neemt.

3. Vergroot je vindbaarheid

Deze stap is vooral belangrijk wanneer jij je op een externe doelgroep richt. Het up-to-date houden van de kennis is namelijk van groot belang voor de vindbaarheid van jouw pagina. Door de vindbaarheid te optimaliseren, wordt jouw pagina eerder gevonden in zoekmachines als Google en Yahoo!. Door een search engine op jouw pagina te installeren zorg je voor een hoge gebruiksvriendelijkheid waardoor bezoekers snel en eenvoudig de benodigde kennis kunnen vergaren. 

4. Analytics

Met een analytics tool kun je onder andere onderzoeken hoeveel bezoekers jouw pagina heeft, of je de juiste doelgroep bereikt en welke pagina’s goed worden bezocht.

Tools om kennis te delen

Afhankelijk van je doelgroep kun je kiezen uit verschillende tools voor kennisdeling. In het gratis eBook ‘Tips en Tools voor kennismanagement’ gaan we in op de 6 belangrijkste tools om kennis zo efficient en effectief mogelijk te delen. Daarnaast worden ook de voor- en nadelen van iedere tool beschreven. Zo kan je een juiste keuze maken. Download het gratis eBook door onderstaand formulier in te vullen!

Responsive Image

New Contact form

Download GRATIS eBook 'Tips en tools voor kennismanagement'

Download het eBook door onderstaand fomulier in te vullen

Lees hier onze privacyverklaring

Kennisbank oplossingen

RITHM Netherlands heeft de kennisbank ontwikkelt om professionals te ondersteunen tijdens hun dagelijkse bezigheden. Zo kan men kennis creëren, kennis inzichtelijk maken en kennisoverdracht vereenvoudigen. Door middel van analyses en artikeldatastructuren, betrokken personen, processen en systemen, creëert RITHM in een nauwe samenwerking een op-maat oplossing op basis van de RITHM Kennisbank oplossing. Lees meer over onze oplossing op onze kennisbank pagina. Zo koos Stichting Rioned voor onze kennisbank om kennis toegankelijk te maken voor alle professionals. Lees de volledige praktijkcase hier.